Psyket

Att få en cancerdiagnos sätter igång en massa tankar och oro. Cancerns gåta är fortfarande olöst, vi vet inte vad som triggar igång en celldelning som orsakar en tumör. Därför är det alldeles meningslöst att du skuldbelägger dig själv och tror att du har gjort något fel, levt fel och varit orsaken till din cancer. Släpp dom tankarna!
Det är helt okej att vara både arg, sorgsen, besviken, bitter. Alla känslor måste få vara tillåtna då man fått en cancerdiagnos. Det viktiga är bara att inte stanna i de negativa känslorna, utan att ta sig vidare. Behöver du hjälp med det finns det kurator på kliniken att vända sig till.

Låt inte sjukdomen dirigera ditt liv! Försök ge dig själv lugn och avslappning samt positiva tankar. Samarbeta med kroppen, din trogna följeslagare genom livet, lita på dess resurser och återhämtningsförmåga och hjälp den på alla sätt du kan i stället för att banna den för vad den gjort mot dig.

Mitt i eländet finns alltid ljuspunkter. Skaffa dig en vacker anteckningsbok som du kan kalla ”glad-boken”. Skriv varje dag i denna bok minst tre glada saker som hänt under dagen. Det kan vara enkla saker, men en träning för dig att öppna dina ögon för vardagens välsignelser som trots allt finns.

Antonovskys KASAM-teori kan nämnas i detta sammanhang. KASAM står för k
änsla av sammanhang. Om man känner det mitt i sin svåra situation är möjligheterna större att klara sin kris och komma stärkt ur den. Fråga dig 1) Är detta begripligt? 2) Är detta hanterbart? Och 3) Är detta meningsfullt? Kan du svara ja på alla frågorna så klarar du din livskris på ett elegant sätt. Den sista frågan är i regel svårast att ge ett jakande svar på, det kanske man kan i efterhand sedan, då man i backspegeln kan se hur bröstcancern ändå hade någon slags mening för dig och andra.

Du kommer att vara känslomässigt skör och stark om vartannat. Många ser den aktiva behandlingsperioden som ett projekt eller ett arbete som man skall ta sig igenom, och det finns kanske inte så mycket utrymme för att bryta ihop. I många fall kan reaktionen komma efteråt, då behandlingarna är avslutade och man förväntas vara frisk, arbetsför och pigg igen.
Unna dig någon rehabiliterande behandling av något slag. Det kan vara idé att be om en remiss för vistelse på rekommenderade rehab kliniker för cancerdrabbade, för ytterligare information kontakta kurator på kliniken.

Om du inte vill eller kan åka bort, unna dig avslappnande helkroppsmassage, en ansiktsbehandling  eller liknande,  leta runt på nätet vad just du skulle må bra av.

Släpp alla tankar om vad du borde ha gjort eller hellre ville göra, acceptera att du nu fått en käpp i ditt livshjul som tvingar dig att bromsa och stanna till. Låt inte sjukdomen regera, men lyssna på vad du behöver för att må bra och klara dig igenom din utmaning. Var självisk och kommunicera dina behov till andra så du kan få det du behöver! Nu är det du som är viktigast i ditt liv, dig själv du skall ta hand om först av allt, andras behov får komma i andra hand. Det här är ofta svårt för oss kvinnor, men en nyttig träning i att ändra sitt fokus och få nya krafter. Om du uttalar dina behov skall du upptäcka att din omgivning är glad att få hjälpa till att göra något konkret för dig.

Om du söker information på nätet – håll dig till rekommenderade sidor som cancerfonden, 1177 sjukvårdsupplysningen, socialstyrelsen, stödföreningar för bröstcancerpatienter m.m.

Be om den information av din läkare som du orkar med. Förbered dig hemma innan besöket och skriv ner frågor och funderingar att ta med dig. Du kanske inte vill veta om cancertumörernas exakta storlek och aggressivitet i detalj, men du behöver veta om din behandling och prognos. Vi fungerar olika. Be att få den information som passar just dig, som du orkar med. Ta med en närstående som stöd och som har ett öronpar till. Information är svårt och kan uppfattas olika. Häng upp dig på dina personliga positiva fakta och upprepa dem för dig själv!

När den mest aktiva behandlingsperioden är över och alla, inklusive du själv, hoppats komma ut på andra sidan med ljus i sinnet och nya krafter kan det i stället vara så att reaktioner kan dyka upp som kan vara tunga att hantera på egen hand. Backspegeln aktiveras och ditt psyke kanske behöver hjälp att bearbeta det du varit igenom. Var beredd om så blir fallet, och vet att du inte är ensam om de här reaktionerna. Du behöver bara mer tid än vad du och din omgivning hade föreställt er. Be om en tid hos kuratorn på onkologen – även om du kanske skrivits ut därifrån – eller fråga på din vårdcentral om kuratorskontakt. Det finns också diakonissor och präster som ställer sig till förfogande då det gäller sådana här samtal. Din läkare på vårdcentralen kanske kan skriva en remiss till psykolog om du känner att du behöver det.
Man kan också få stöd och hjälp att komma vidare i sin psykiska rehabilitering i grupp. En grupp i självutveckling/rehabilitering för cancerpatienter drivs av  psykolog/psykoterapeut Anne Saari i Vadstena.

Forcera ingenting, ge tid för dina reaktioner och din inre läkning.